Obsah

Papež František není žádný komunista

Během setkání dne 28. října s různými laickými i náboženskými hnutími v rámci katolické církve papež František odsoudil útlak chudých v důsledku chamtivosti a současně varoval před tím, co nazval „globalizací lhostejnosti“. Papež, rodák z Argentiny, řekl, že bývá nesprávně cejchován jako socialista nebo komunista. Například v roce 2013 amerického rozhlasového komentátora Rushe Limbaugha popudilo, že jeden z výroků papeže Františka na téma ekonomiky zavání marxismem. S odkazem na papežovy výroky o „bezuzdném kapitalismu“ Limbaugh kromě jiného kontroval, že nebýt kapitalismu, nebylo by ani církve. A řekl dále: „Je třeba být velmi uvážlivý; ve Vatikánu jsem byl už mnohokrát. Neexistoval by bez hromady peněz. Ale nehledě k tomu, co to je, někdo to pro papeže napsal nebo mu to podstrčil. Co vychází z papežových úst, to je čirý marxismus. Bezuzdný kapitalismus? Takový se nikde nevyskytuje. Bezuzdný kapitalismus, to je liberálně socialistická fráze pro popis USA. Bezuzdný, neregulovaný.“ Výřečný Limbaugh navíc vyjádřil názor, že prostý životní styl papežův není nic jiného, než jen společenský trik.

Ve svém proslovu ve Vatikánu dne 28. října papež řekl, že „není možné chudobu řešit podporou ochranných strategií jen v zájmu ukonejšení a prezentací chudých jako ‘domestikovaných’, neškodných a pasívních“, přičemž se vyjádřil, že základní lidské potřeby jako půda, bydlení a práce jsou „aspirací, která by měla být dostupná všem, která ale, jak lze se smutkem konstatovat, je pro většinu dostupná stále méně.“ A dodal: „Je to divné, ale když o tom mluvím, najdou se lidé, kteří mají papeže za komunistu. Skutečnost, že láska k chudým je základní myšlenkou evangelií, je nesprávně pochopena. Tyto hodnoty, za které bojujete, jsou posvátnými právy. Je to sociální doktrína církve.“

Setkání s katolickými hnutími probíhalo ve vatikánské Staré synodní hale a organizováno bylo Papežskou radou pro spravedlnost a mír, Papežskou akademií společenských věd a představiteli jednotlivých hnutí. S odkazem na slovo často používané jeho předchůdcem papežem Janem Pavlem II., papež František řekl, že solidarita je výraz často zapomínaný. Dodal, že solidarita sahá dál, za nahodilé akty štědrosti; má být pojímána jako komunální, zahrnovat boj proti nerovnostem, nezaměstnanosti, bezzemectví a bezdomovectví, i proti upírání sociálních a pracovních práv. Je podle něho nutno bojovat proti tomu, co nazývá „říší peněz“ a jejím důsledkům, jako nucené stěhování, bolestná migrace, pašování lidí, drogy, války a násilnosti.

„Fenomén vykořisťování a útlaku nabývá v současnosti nových rozměrů názorné a vyostřené společenské nespravedlnosti,“ řekl papež. Vysvětlil dále, že dnešní „kultura zavržení“ činí z těch, kteří nejsou schopni se integrovat, jakýsi „odpad“. Řekl také, že toto se děje, jestliže ekonomické systémy učiní peníze jakousi modlou, která je středem jejich činnosti, namísto lidských bytostí, stvořených k obrazu Božímu. Ve věci nezaměstnanosti řekl, že každý člověk, pracující v rámci formálního systému placených činností nebo i mimo něho, „má nárok na náležitou odměnu, sociální zajištění a penzi.“

K nim patří lidé v rámci neoficiální ekonomiky, například recyklátoři odpadu, pouliční prodavači, krejčí, řemeslníci, rybáři, farmáři, zedníci, horníci, zaměstnanci firem pod nucenou zprávou, družstev a běžných živností, kteří jsou často vyloučeni z působnosti pracovního práva a možnosti zakládat odbory, stejně jako ti, kteří nepobírají stálý nebo dostatečný příjem. „Přál bych si spojit svůj hlas s jejich a posílit je v jejich úsilí,“ řekl papež František.

V otázce světa přírody papež řekl, že půda, bydlení a práce nemohou být k dispozici, nebudeme-li šetřit naši planetu: „Stvořené není naším vlastnictvím, které bychom mohli využívat podle naší libosti, tím spíše není vlastnictvím jen některých.“

Řekl, že stvořené je darem Božím, o který je nutno pečovat a užívat jej pro dobro lidstva. Ale namísto abychom viděli svět jako dar Boží, zavazující k usilování o spravedlnost, vidíme svět, kde je práce zcizována, rodiny zbavovány majetku, rolníci vyháněni z půdy; vidíme války a ničení životního prostředí. „Jenže takový systém odsunul lidskost stranou a nahradil ji čímsi jiným! Kvůli uctívání peněz! Kvůli globalizaci lhostejnosti – 'nezajímá mě, co postihlo jiné, já budu chránit sebe' – “, vysvětloval papež. Podle něho svět zapomněl na Boha a tak se stal „sirotkem“, neboť se od Něho odvrátil.

Papež odkázal křesťany k tomu, co nazval „revolučním programem“ naznačený Ježíšem v kázání na hoře Blahoslavenství, a vybídl je, aby si kázání znovu pročetli. Zdůraznil důležitost společného putování, protože podle jeho názoru lidová hnutí vyjadřují naléhavou potřebu oživení demokracií, „tak často unášených a okrádaných v důsledku mnohých faktorů“. „Je nemožné představit si budoucnost společenství bez aktivní účasti většiny, přičemž tato role přesahuje logické procedury formální demokracie,“ dodal papež.

 

Spero News editor Martin Barillas je bývalým diplomatem USA, který se také věnoval obhajobě demokracie a jako pozorovatel se účastnil voleb v Latinské Americe. Živí se též jako překladatel na volné noze.

 

Se souhlasem převzato ze Speroforum.com. Pro KONZERVATIVNÍ LISTY přeložil Jozef Zummer.

Sledujte:



Copyright © 2014. All Rights Reserved.