Obsah

Facebook poskytl Obamovi údaje pro kampaň, protože „byli na naší straně“ – říká bývalá členka Obamova štábu

Napsal Martin Barillas

V pondělí (18.3.2018, pozn. red.) klesly akcie Facebooku kvůli zprávám, jak bylo pro Trumpovu kampaň využito osobních údajů, které mezi sebou jeho uživatelé volně sdílejí. Avšak Carol Davidsenová, bývalá ředitelka analýz médií a integrace Obamovy presidentské kampaně (Obama for America), v neděli na Twitteru odhalila, že Facebook povolil Obamově kampani volný přístup – tím, že to jakoby náhodou přehlédl. Podle všeho však Davidsenová naznačovala, že doslova vysypání údajů z Facebooku pro Obamovu kampaň bylo záměrné.

Zatímco Facebook sklízí kritiku za to, že si neověřil, zda firma Cambridge Analytica smazala údaje asi padesáti milionů uživatelů, Davidsenová napsala, že Facebook umožnil lidem pracujícím pro Obamovu kampanň přístup na základě ničeho jiného než sdíleného politického přesvědčení.

Na Twitteru Davidsenová v neděli napsala: „Pro Facebook bylo překvapením, že si dokážeme ‚vysát’ celý sociální graf (v originále social graph – schéma vztahů mezi uživateli, pozn. red.), ale když si uvědomili, co děláme, nezastavili nás.“ A dále napsala: „Během dní po ukončení kampaně přišli do kanceláře a zcela otevřeně řekli, že nám dovolují, co by nedovolili nikomu jinému, protože jsou na naší straně.“ Uvedla i příklad, jak lidé z Obamovy kampaně datových souborů použili.

Davidsenová vylíčila, že v roce 2012 stála Obamova kampaň na tom, že dokázala „‚vysát’ celý sociální graf“ Facebooku a zaměřit se na potenciální voliče. Následně hodlali dat použít například pro doplňování svých seznamů emailových adres.

Postoj Facebooku k Trumpově kampani však byl zcela odlišný. V pátek Facebook v jednom blogu konstatoval: „V roce 2015 jsme se dozvěděli, že profesor psychologie na Cambridgeské univerzitě dr. Aleksandr Kogan nám lhal, porušil pravidla naší platformy a převedl údaje z jedné aplikace, která užívala přihlášení prostřednictvím Facebooku, do firmy SCL/Cambridge Analytica, jež vyvíjí po celém světě politickou, vládní a vojenskou činnost.“ Dále Facebook uvedl: „Předal ty údaje také Christopherovi Wyliemu ze společnosti Eunoia Technologies, Inc..“

„O několik dní později jsme obdrželi zprávy, že v rozporu s potvrzeními, která jsme dostali, nedošlo ke smazání všech údajů,“ pokračovala zpráva. „Podnikáme rázné kroky k ověření věrohodnosti těchto stížností. Pokud odpovídají pravdě, jde o další nepřípustné porušení důvěry a přijatých závazků. Vylučujeme SCL/Cambridge Analytica, Wylieho i Kogana z Facebooku a čekáme na další informace.“

Roku 2015 Davidsenová v jedné videopřednášce řekla, že když se Obamovi příznivci rozhodli připojit na facebookový účet Obamovy kampaně, umožnilo to kampani přístup k přátelům těchto uživatelů. Přirovnala to k tradičním politickým kampaním, při nichž kandidátovi příznivci sdílejí jména a kontaktní informace svých přátel s těmi, kdo kampaň vedou. Podotkla, že když měl Facebook námitky, byl tento algotitmus vypnut. Avšak informace, které demokrati obdrželi, zůstaly zachovány a po volební kampani z roku 2012 se jich nadále využívalo. Trumpova kampaň podle Davidsenové takové algoritmy neobsahovala.

Podívejte se na níže uvedené video od času 19:00 min. (k disposici u originálu textu, pozn. red.).

Spero News editor Martin Barillas je bývalým diplomatem USA, který se také věnoval obhajobě demokracie a jako pozorovatel se účastnil voleb v Latinské Americe. Živí se též jako překladatel na volné noze.

Se souhlasem převzato ze Speroforum.com. Pro KONZERVATIVNÍ LISTY přeložila PhDr. Ivana Kultová.

 

 

 

Sledujte:



Copyright © 2014. All Rights Reserved.