Čechov stále aktuální

S jistou mírou napětí jsem se vydal na sklepní scénu brněnského Divadla Husa na provázku shlédnout po dlouhé době hru, jejímž autorem je věhlasný ruský spisovatel Anton Pavlovič Čechov. Jistě nejen moji diváckou zvědavost, a přiznám se že i mírnou skepsi, podporovalo očekávání, jak se současná herecká a režisérská generace popasuje s dílem tohoto klasického autora ve srovnání s geniální realizací v podání tak nenapodobitelných veličin, kterými byli na našich scénách Stella Zázvorková a Jan Werich.

Na programu byla inscenace povídky „Medvěd“ a povídky „Námluvy“. Hlavní postavy pod režií Ondřeje Ebela skvěle ztvárnili v cyklu Centra experimentálního divadla herci Divadla u stolu Tereza Chytilová, Miroslav Černý a Cyril Drozda.

Dnes již velmi starý televizní záznam vydařeného hereckého koncertu dua Werich-Zázvorková, který uplynulými léty neztratil vůbec nic ze své působivosti i aktuálnosti, nastavil laťku uměleckých hodnot v tomto případě vysoko a nikdo z jejich následovníků se srovnávání svého výkonu s jimi stanoveným etalonem nemůže vyhnout. Ke „starému“ vynikajícímu ztvárnění Čechovových lidských figurek, těžce (z pohledu externího pozorovatele děje i humorně) zápasících s emočními a praktickými problémy života, se však v dnešní době nemohou současní umělci snažit ani jen přiblížit. Jejich snahy by totiž skončily téměř jistě fiaskem. Musí tedy usilovat o něco nového, co by v uměleckém ztvárnění na dálku mnoha desetiletí s našimi známými, ztěží překonatelnými, klasiky, nesoutěžilo.

Režisér, ale i všichni tři současní aktéři, se zřejmě do zpracování nesmrtelných, hluboce lidských, témat Čechovových povídek pustili beze strachu. V jejich podání před diváky vyrostly jako skutečné postavičky, které se potýkají s problémy lidského života doby na sklonku devatenáctého století. Jejich starosti jsou vlastně téměř totožné s těmi dnešními. Jediným rozdílem je to, že nás nyní obklopuje úplně jiná materiální realita. Aktuálnost letitého Čechovova díla je důkazem toho, že se podstata lidského myšlení a bytí nemění s dobou, vědeckými pokroky, a nebo třeba s nárůstem životní úrovně. Tak, jak je věčné téma lásky (v tomto smyslu věrnosti či nevěry), jak je stejně věčný (a často velmi důležitý) vztah člověka jakékoliv myslitelné kategorie k materiální podstatě jeho pozemské existence.

Herci divadla „U stolu“ s příhodnou nadsázkou a typickým Čechovovým humorem předvedli chování malých, a snad i nevýznamných lidiček, kteří se s odlišnými motivy snaží zbavit tíživé samoty tím, že si hledají partnera pro „druhou polovinu“ života. Před očima diváků herci bravurně ztvárnili mnohá úskalí, která se velmi podobají těm překážkám, které zdolávali muži i ženy již od dávných časů a poté i v generaci ruského klasika, který je sepsal. A samozřejmě se jim nemohou vyhnout ani následující pokolení. Aktéři vtipně předváděli, kolik mylných nebo sobeckých představ musí každý ze ztvárněných partnerů opustit, aby dosáhl vytouženého cíle, v tomto případě manželství, které má likvidovat tíživou samotu. Ta se navíc v jejich věku vymyká tehdejším společenským pravidlům a ztěžuje jim kastovní postavení v nelítostné lidské smečce. K vyřešení prekérní situace vede cesta (na první pohled zvenčí) plná velmi humorných situací, které tyto postavy ale vidí úplně v jiném (vážnějším) světle. Zatím co se divák směje, protagonisté evidentně vygradovanými emocemi trpí. Ukazují tak, že mezilidské vztahy, tehdy i dnes, často kazí zveličovaná důležitost jinak obvyklých a všedních události.

Herci shlédnutých divadelních aktovek nás, pozorovatele v hledišti, příjemně pobavili a provedli peripetiemi začínajících vztahů mezi muži a ženami na konci devatenáctého století, které byly v mnohém podobné těm, které jsme někteří měli příležitost poznat na vlastní kůži. Celkové vyznění shlédnutého kusu nelze srovnávat s dílem geniálně ztvárněným Janem Werichem a Stellou Zázvorkovou, nicméně výkon Terezy Chytilové, Miroslava Černého a Cyrila Drozda, podle mého názoru, je v dobrém jiný a nejen kvůli své jinakosti také skvělý.