Obsah

Pohled na ústavní dodatek

Jsme svědky značného mezinárodního ruchu ve věci navrhovaného čtvrtého dodatku k ústavě. Spousta právnické hantýrky, leč poněkud zjednodušující, mě přiměla ke stručnému přehledu, o čem to vlastně všechno je.

Předně, maďarský parlament přijal jistá tak zvaná "přechodná ustanovení" a jakožto ústavní zákonodárce je učinil součástí Základního zákona, tedy nové ústavy Maďarska. Rozhodnutím z prosince 2012 ústavní soud stanovil, že to není náležitý způsob ani postup a že tyto změny ústavy nutno zavádět koherentním způsobem, tedy formálně jako dodatek.

Ústavní soud – a to je důležité – odmítl ustanovení o procedurálních základech, nikoli o podstatě věci. Výjimkou byla registrace voličů, kterou odmítl již z podstaty, a parlament ji proto vypustil. Registrace voličů není součástí tohoto dodatku. V takových případech, kdy dodatek zahrnuje záležitosti, které nebyly součástí přechodných ustanovení, ale byly zrušeny ústavním soudem – jako bezdomovectví či status církví – se dodatek dovolává stanoviska ústavního soudu.

Takže jednoduše řečeno, soud netvrdil, že tato ustanovení nebudou součástí ústavy kvůli jejich obsahu, ale že mají-li být vtěleny do ústavy, musí se tak stát koherentním způsobem, tedy formou dodatku. A to je návrh parlamentu, jak naložit s tímto dodatkem.

Co se tedy v dodatku říká?

O ústavním soudu: dodatek rozšiřuje jeho sféru zodpovědnosti a působení a dovoluje zahájit dodatečné přezkoumání. Návrh dodatku dovoluje soudu vést předběžné a dodatečné přezkoumání Základního zákona a jeho dodatků.

O právním systému: dodatek pozvedává řízení soudnictví na ústavní úroveň a stanovuje, že předseda Národního soudního úřadu se volí dvoutřetinovou většinou poslanců parlamentu.

O náboženských organizacích: v návrhu dodatku se praví, že k uplatnění práv na svobodu vyznání všech osob i institucí může stát navíc přiznat zvláštní právní statut církve organizacím s náboženskými aktivitami. Cílem tohoto právního statutu je umožnit těmto organizacím provádění těchto jejich aktivit účinnějším způsobem. Kritéria pro získání statutu církve jsou formulována v klíčovém zákoně a kromě jiného zahrnují požadavek průběžné činnosti a veřejné podpory. Tato praxe je obdobná ve všech zemích EU a v žádném případě nebrání ostatním náboženským společenstvím v jejich činnosti.

O svobodě projevu, zvláště ve vztahu k volebním kampaním: jako výraz potřeby zajistit náležité poskytování informací veřejnosti a rovnost příležitosti politickým stranám, návrh dodatku konstatuje, že zejména důležité televizní a rozhlasové upoutávky smějí být v průběhu volební kampaně vysílány jen veřejnými médii a bezplatně. Cílem návrhu je snížení výdajů na volební kampaň vytvořením rovných podmínek politické reklamy. Ostatní členské země EU mají obdobná omezení televizní reklamy.

O bezdomovectví: ne, není kriminalizováno. Ústavní soud se jasně vyjádřil, že podle jeho pravidel nepodporuje zneužívání veřejných prostranství. Takže v zájmu veřejného pořádku a bezpečnosti navrhovaný dodatek říká, že zákony a místní správa mohou zakázat život na určitých částech veřejného vlastnictví. Tomu se někdy říká "městské táboření" a je pokládáno za protiprávní v mnoha městech světa. V dodatku se rovněž praví, že stát a místní správa musí usilovat o poskytnutí ubytování pro všechny bezdomovce.

O vyšším vzdělávání: návrh dodatku podporuje právo na vzdělání a uvádí, že v případech, kdy se vyšší vzdělání získává s finanční podporou státu, může stát uvést termíny a podmínky takové podpory, tedy například pracovat po určitou dobu v Maďarsku. Neexistují žádné meze ohledně svobody pohybu. To už jsem vyjádřil na jiném místě.

Když odhlédneme od všeho toho pozdvižení s dodatkem, pokud věnujeme čas pohledu na samotný text, lze vidět, že jde o přemíru rozruchu kvůli otázce vlastně právně procedurální, nikoli kvůli samotné podstatě. Tak či onak, jak řekla mluvčí Evropské komise Pia Ahrenkilde-Hansen, komise přezkoumá dodatek, aby se ujistila, že je v souladu s literou i duchem mezinárodního práva. Věřím, že komise dospěje k pozitivnímu závěru. A jak jsme ukázali už dříve, jsme otevřeni dialogu a připraveni provést náležité změny.

Autor je zástupce státního tajemníka pro mezinárodní komunikaci maďarské vlády, převzato z jeho souhlasem z „A Blog About Hungary“.

Pro Konzervativní listy přeložil Jozef Zummer.

Sledujte:



Copyright © 2014. All Rights Reserved.