Rozhovor – Rod Dreher

Pane Drehere, setkáváme se u příležitosti českého vydání Vaši knihy Benediktova cesta (poprvé anglicky vydané na jaře 2017, tj. před rokem). Dle sekulárního židovského komentátora The New York Times Davida Brookse, jedná se o „nejdiskutovanější a nejdůležitější náboženskou knihu dekády“. Mohl byste, prosím, sdělit českým čtenářům, kteří ji zatím nečetli, co je její hlavní myšlenkou?

Tvrdím, že Západ je nyní morálně a nábožensky v takovém stupni úpadku a rozpadu, jako Západořímský říše v jejích posledních letech. Křesťané – všichni křesťané – by měli o sobě přemýšlet jako raní benediktinští mniši, kteří se objevili v 6. století na troskách Říma. I když my obyčejní křesťané nejsme povoláni do klášterů, přesto musíme žít svou víru mnohem disciplinovaněji, abychom vytvořili odolnější rodiny, farnosti a komunity, jež budou s to zachovat si víru během doby temna, jež přichází.

Číst dál...

Rod Dreher: Benediktova cesta

Dreherova kniha má podtitul Křesťanský život v postkřesťanské době. Je to pozoruhodné čtení. Na jednu stranu při četbě člověk poznává, že jsme na tom daleko hůře, než jsme si mysleli, na druhé straně Dreher nabízí cestu, jak žít celistvě život víry i v naší současné postmoderní době.

Číst dál...

Starý novinář

Rudolf Kopecký (1893-1981) je jednou z polozapomenutých osobností našich moderních dějin. Myslitel, politik, novinář – významný představitel prvorepublikové publicistiky, který se hlásil k národně demokratické straně Karla Kramáře. Byl zároveň členem antiklerikálního hnutí Volná myšlenka a zednářské lože Most. Pracoval v redakcích časopisů Tribuna, Rozvoj, Čas, Severočeský deník, Národní osvobození a Národní listy.

Číst dál...

Diktátoři, demagogové a doba temna

Chcete-li si připomenout, co nejdůležitějšího se odehrálo v Evropě za posledních pět deset let, máte to hezky s fakty, čísly a odkazy shrnuto v knize Konec Evropy, s podtitulem Diktátoři, demagogové a doba temna před námi. Není to hezké čtení, protože za uplynulých deset let došlo k nepěkným věcem.

Číst dál...

Jan Bohuslav Miltner: Čeští obránci Vídně před Turky roku 1529

Muslimové (obvykle označovaní jako Turci, což však přesně platí pouze o jejich osmanských vládcích, zatímco jejich poddaní a vojsko byli mnohonárodní) dobývali Vídeň dvakrát a pokaždé neúspěšně. Jestliže ani o druhé, mnohem známější obraně rakouské metropole v roce 1683, k níž významně přispěl český velitel Zdeněk Kašpar Kaplíř ze Sulevic, se na rozdíl od zpráv o českých bojovnících v první a druhé světové válce skoro nepíše, tím neznámější je u nás první protimuslimská obrana tohoto města, ke které došlo již o více než půldruhého století dříve – v roce 1529 – a v níž se mnoho vojínů z Čech, Moravy a Slezska, šlechticů, ale jistě i nešlechticů tak významně podílelo na vítězství, že došli uznání samotného panovníka Ferdinanda I. a dostali se jako „Böhmen“ (Češi) i do lidové písně*).

Číst dál...

Podporujeme

Partneři